Wednesday, November 6, 2013

Rene Descartes

"Membaca buku yang hebat ibarat mengadakan dialog dengan para cendikiawan yang cemerlang daripada masa lampau." - Rene Descartes

René Descartes ialah seorang ahli falsafah, ahli matematik dan penulis warga Perancis.

Beliau yang turut dikenali sebagai Renatus Cartesius dilahirkan pada 31 Mac 1596 di La Haye en Touraine di bawah jajahan Perancis.

Beliau telah diberi gelaran Bapa Falsafah Moden.

Banyak antara kajian-kajian falsafah Barat kemudiannya adalah respons kepada tulisan-tulisan beliau yang masih dikaji sehingga ke hari ini.

Tulisan beliau yang berjudul Meditations on First Philosophy terus menjadi teks standard di kebanyakan institusi dan universiti.

Pengaruh Descartes di dalam matematik adalah jelas, sistem koordinat Cartesian membenarkan rujukan kepada satu titik dalam ruang sebagai satu set nombor, dan membenarkan persamaan algebra yang akan dinyatakan sebagai bentuk geometri dalam sistem koordinat dua dimensi (dan sebaliknya, bentuk digambarkan sebagai persamaan) dinamakan sempena nama beliau.

Beliau dikreditkan sebagai bapa analisis geometri, menghubungkan antara algebra dan geometri yang penting kepada penemuan kalkulus yang sangat kecil dan analisis.

Descartes juga salah seorang tokoh utama dalam Revolusi Saintifik dan telah menjadi contoh genius.

Descartes sering menetapkan pandangan beliau berbeza daripada tokoh-tokoh yang terdahulu.

Dalam pembukaan risalah berjudul Passions of the Soul, Descartes menyatakan bahawa beliau akan menulis mengenai sesuatu topik seolah-olah tiada sesiapa yang pernah menulisnya sebelum ini.

Descartes meninggal dunia pada 11 Februari 1650 di Stockholm, Empayar Sweden sewaktu berusia 53 tahun.

No comments: