Sunday, June 9, 2013

Syeikh Ahmad Zarruq

"Lalai dari bermuhasabah diri menyebabkan apa yang dilakukan menjadi silap. Kurang berbincang dengannya boleh membawa kepada sifat redha nafsu atau berpuas hati terhadapnya. Memerangi nafsu boleh menjauhkan daripada melekat pada diri dan tidak bersikap tegas terhadapnya menyebabkannya menjadi pahlawan. Oleh itu lazimlah diri dengan senantiasa bermuhasabah dan berbincang serta beramallah dengan apa yang betul tanpa bertolak ansur terhadap perkara-perkara yang salah." - Syeikh Ahmad Zarruq

Syeikh Ahmad Zarruq ialah seorang Sheikh Sufi Tarekat Shadhili.

Nama penuhnya Sheikh Shihab al-Din Abu al-Abbas Ahmed b Ahmed b Muhammad b Isa al-Barnusi al-Fasi Zarruq dilahirkan pada tahun 846 Hijrah bersamaan 1442 Masihi di daerah Tiliwan, Maghribi.

Beliau hidup sezaman dengan Muhammad al-Jazuli atau lebih dikenali sebagai Imam al-Jazuli.

Nama Zarruq bermaksud biru dan Syeikh Ahmad Zarruq mempelajari ilmu sains tradisional Islam, bahasa Arab, sunnah Rasul dan menulis tentang beberapa perkara mengenai Islam.

Karyanya yang terkenal berjudul Qawa’id al-Tasawwuf yang bermaksud Prinsip Sufisme.

Beliau juga pernah menulis tentang Mazhab Maliki dan juga komentarnya tentang karya Ibn 'Ata Allah berjudul Hikam.

Syeikh Ahmad Zarruq telah merantau ke Mekah dan Mesir sebelum bermastautin di Misrata, Libya dan meninggal dunia di sana pada tahun 899 Hijrah bersamaan 1493 Masihi.

No comments: