Sunday, March 24, 2013

Hamka

"Meninjau sejarah hendaklah dengan rasa cinta, seakan-akan kita turut hidup dengan mereka. Oleh itu rasa hati dan suka duka kita sekarang, adalah rasa hati dan suka duka yang telah mereka tinggalkan buat selama-lamanya". - Hamka

Hamka ialah seorang penulis, ahli politik, aktivis dan juga ulama warga Indonesia.

Nama penuhnya ialah Haji Abdul Malik Karim Amrullah dilahirkan pada 17 Februari 1908 di Kampung Molek, Maninjau, Sumatera Barat, Indonesia.

Ayahnya ialah Syeikh Abdul Karim Amrullah yang dikenali sebagai Haji Rasul pernah mengetuai suatu gerakan yang dipanggil Gerakan Islah di Sumatera sebaik sahaja kembali dari Tanah Suci Mekah pada tahun 1906.

Pada tahun 1970, Hamka telah dilantik menjadi ketua Majelis Ulama Indonesia, sebuah organisasi Muslim di bawah kerajaan Indonesia yang bertanggungjawab mengeluarkan fatwa dan dianggotai oleh ulama dan para ilmuan daripada Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah.

Hamka juga aktif dalam bidang penulisan dan kesusasteraan. Antara karya-karyanya yang terkenal seperti Di Bawah Lindungan Ka'bah (1938), Tenggelamnya Kapal van der Wijck (1938) dan Tuan Direktur (1939).

Hamka telah menerima beberapa anugerah antaranya seperti Doctor Honoris Causa daripada Universiti al-Azhar, Mesir pada tahun 1958 dan Doctor Honoris Causa daripada Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1974.

Hamka meninggal dunia pada 24 Julai 1981 ketika berusia 73 tahun.

No comments: