Saturday, December 1, 2012

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj

"Merdeka itu bukanlah suatu benda yang mudah boleh didapati, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pengorbanan yang sebenar pengorbanan." - Tunku Abdul Rahman

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah ialah Perdana Menteri Malaysia yang pertama.

Tunku Abdul Rahman dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada 8 Februari 1903.

Tunku Abdul Rahman mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Melayu Jalan Baharu, Alor Setar pada 1909. Kemudian Tunku berpindah ke sebuah sekolah kerajaan aliran Inggeris yang kini dikenali sebagai Kolej Sultan Abdul Hamid.

Pada tahun 1913, Tunku Abdul Rahman dihantar ke Bangkok, Thailand untuk menetap bersama abang sulungnya, Tunku Yusuf ibni Sultan Abdul Hamid. Di Thailand, Tunku belajar di sekolah Thebsirintrawat.

Tunku Abdul Rahman kembali ke tanahair pada tahun 1915 dan menyambung pelajaran di Penang Free School.

Tunku Abdul Rahman merupakan penuntut pertama menerima pendidikan di United Kingdom di bawah tajaan kerajaan negeri Kedah pada tahun 1919.

Pada tahun 1930 Tunku Abdul Rahman lulus semester pertama dalam jurusan undang-undang di Inner Temple, London.

Tunku Abdul Rahman menjadi Pegawai Latihan di Pejabat Penasihat Undang-Undang Kedah pada tahun 1931 dan dilantik sebagai Pegawai Jajahan di Kuala Nerang pada tahun 1932.

Tunku Abdul Rahman dilantik menjadi Presiden United Malay National Organisation (UMNO) pada tahun 1951 dan bersama UMNO Tunku Abdul Rahman telah memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.

Persekutuan Tanah Melayu mendapat kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj telah diantik sebagai Ketua Menteri Malaya yang pertama.

Apabila gagasan Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963, jawatan Tunku Abdul Rahman telah ditukar kepada Perdana Menteri Malaysia.

Tunku Abdul Rahman meninggal dunia pada 6 Disember 1990 sewaktu berusia 87 tahun dan disemadikan di Makam Diraja Langgar, Alor Setar, Kedah.

No comments: