Thursday, October 4, 2012

Abdul Malik bin Marwan

"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." - Khalifah Abdul Malik bin Marwan

Khalifah Abdul Malik bin Marwan atau nama lengkapnya Abdul Malik bin Marwan bin al Hakam bin Abdul Ash bin Umayyah bin Abdul Syam bin Abdul Manaf.

Ibunya bernama Aisyah binti Muawiyah bin al-Mugirah bin Abdul Ash merupakan seorang wanita yang taat beragama dan berakhlak terpuji.

Di bawah asuhan dan didikan ibunya, Khalifah Abdul Malik menjadi seorang pemuda yang cerdas, baik hati dan bijaksana.

Khalifah Abdul Malik bin Marwan lahir pada zaman Khalifah Usman bin Affan. Sejak kecil, Khalifah Abdul Malik dididik untuk belajar dan menghafal al-Quran. Khalifah Abdul Malik juga mempelajari ilmu hadis, fiqah dan tafsir.

Beliau belajar al-Quran daripada Khalifah Usman, belajar hadis daripada Abu Hurairah, Abu Sa'id al-Khudry, Jabir bin Abdullah dan para sahabat Rasulullah SAW yang lain.

Disebabkan kecerdasan fikirannya dan cintanya kepada ilmu pengetahuan, nama Khalifah Abdul Malik diletakkan setaraf para ulama dan cendikiawan Islam seperti Said bin Musayyab dan Urwah bin Zubair.

Khalifah Abdul Malik bin Marwan juga meminati bidang sastera bahkan beliau dikenali sebagai pengkritik dan pengkaji sastera yang terkenal. Khalifah Abdul Malik bin Marwan sering terlibat di dalam diskusi mengenai sastera dan pernah mengkaji kitab al-Kamil yang ditulis oleh sasterawan Islam, al-Mubarrad.

Khalifah Abdul Malik bin Marwan telah dilantik menjadi Khalifah kelima menggantikan Khalifah Marwan bin Hakam.


No comments: